Dobry start dziecka w przedszkolu

Jak rodzice mogą pomóc maluszkom odnaleźć się w nowej sytuacji?

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu to spory stres nie tylko dla maluszka, ale również dla rodziców.
W naszych przedszkolach mamy sprawdzone metody, które ułatwiają szybką adaptację dzieci do nowych warunków. 

Dowiedz się więcej

Sformułowania takie jak: poczucie bezpieczeństwa, nowe miejsce, nowi ludzie, określony czas powrotu rodziców, samodzielność. To słowa - klucze do udanego startu dziecka w życie przedszkolne. Klucze, które znajdują się zarówno w rękach nauczycieli, jak i rodziców. Skorzystajmy z nich, to droga do udanej adaptacji przedszkolaka.

Klucze dla rodziców: 

  • pokaż dziecku przedszkole, plac zabaw, zapoznaj pociechę z panią przedszkolanką. Nasze placówki organizują Drzwi Otwarte. Warto wówczas przyjechać z dzieckiem i pokazać mu miejsce, w którym będzie się bawić. To także szansa na spotkanie nowych kolegów i koleżanek, jeszcze przed pierwszym dniem przedszkola;
  • opisz dziecku plan dnia, powiedz kogo spotka w przedszkolu, co będzie robić. W ten sposób upewnisz pociechę, że w przedszkolu czekają go dobrze rzeczy. Może w tym pomóc tematyczna książeczka o przedszkolu; 
  • opowiedz maluszkowi o swoich przedszkolnych dobrych doświadczeniach, że przedszkole to naprawdę fajne miejsce, w którym jest mnóstwo dzieci do zabawy; 
  • przygotujcie wspólnie rzeczy na pierwsze dni w przedszkolu. Razem kupcie kapcie, zróbcie wyprawkę łącznie z zapasową bielizną oraz zestawem ubrań na zmianę, spakujcie do torby ulubionego pluszaka lub przytulankę; 
  • porozmawiaj z dzieckiem o nowej sytuacji i zapytaj przyszłego przedszkolaka, czy chciałby wiedzieć więcej. Nierozwiane wątpliwości w głowie każdego człowieka mogą przybrać rozmiar problemu, a co dopiero w głowie dziecka.




DOBRE DOŚWIADCZENIA RODZICÓW:

  1. Przed pierwszym dniem przedszkola odwiedziliśmy placówkę i poznaliśmy wychowawcę grupy.
  2. Mówiłam prawdę dziecku o porze, w której odbiorę je do domu. Nie oszukiwałam, że wyskoczę tylko na chwilę. Pojawiałam się zawsze w określonym wcześniej czasie (przed obiadem, po śniadaniu itp.)
  3. Po pierwszym tygodniu zabraliśmy syna na pizzę i wspólnie świętowaliśmy jego debiut w przedszkolu.
  4. Korzystałem z pomocy wychowawców w nauce zawiązywania butów przez moje  dzieci. 
  5. Powiedziałem wychowawcom, że córka nie znosi marchewki. Nie dostawała jej na posiłki i nie było kłopotów.

Klucze w rękach opiekunów przedszkolnych:


W naszych przedszkolach dzieci będą bawić się w grupach i wykonywać zadania, które rozwijają ich ciekawość świata oraz umiejętności. Inicjatorami i koordynatorami tych aktywności są oczywiście opiekunowie. Ich zadaniem jest bezpieczne wprowadzenie maluszków w świat przedszkolny i pomoc w rozwinięciu tych umiejętności, z którymi dzieci sobie nie radzą. 


Opiekunowie:

  • z uśmiechem powitają dziecko w grupie. Pozwolą się bawić wybranymi zabawkami przed rozpoczęciem zajęć;
  • będą oparciem dla maluszków w trudnych chwilach, ale również rozjemcami w konfliktach między dziećmi. Wspieranie dzieci, rozmowa, przytulenie, pozytywne motywowanie - to właśnie zadanie wychowawczyń.
  • pomogą dzieciom przyswoić plan dnia. W bardzo krótkim czasie staje się dla dziecka przewidywalny i z radością czekają na swoje ulubione momenty.
  • wprowadzą pociechy w życie przedszkolne poprzez zajęcia muzyczne, integracyjne oraz zabawy. Już po kilku dniach wychowawczynie będą wprowadzać w grupach tzw.  „poranki”, czyli bardzo intensywne zajęcia stymulacyjne.
  • z czasem wprowadzą do zajęć program edukacyjny.   Zajęcia są intensywne i bogate w treści, ale wszystkie prowadzone są w formie wesołych, aktywizujących zabaw;
  • zadbają, aby dzieci bawiły się na świeżym powietrzu. Ruch na dworze jest bardzo ważny dla rozwoju pociech. Podczas przygotowań do wyjścia na dwór, pomogą dzieciom ubierać się i będą zachęcać je do samodzielności;
  • są do dyspozycji rodziców w sprawach, które budzą niepokój czy wątpliwości. Są także otwarci na pomysły jak działać lepiej.

CO WARTO POWIEDZIEĆ WYCHOWAWCZYNI:

Warto przekazać informacje z wyprzedzeniem o wyzwaniach dziecka, np. związanych z wizytami w toalecie czy samodzielnym jedzeniem. Wychowawca pomoże dobrze do nich podejść w przedszkolnym życiu, ustalając z rodzicami działania, które będą realizowane w przedszkolu oraz w domu. Pod koniec dnia maluszki będą sprzątać zabawki, podsumują cały dzień, zmówią modlitwę. To element wychowania naszych pociech. Po tych czynnościach będą się bawić i czekać na rodziców.

Dziecko przed pójściem do przedszkola powinno umieć:

  1. zostać samo bez rodziców, np. z opiekunką;
  2. komunikować się w sposób zrozumiały dla innych;
  3. samodzielnie przemieszczać się oraz jeść (chociaż panie w przedszkolu mogą pomagać w posiłkach);
  4. samodzielnie korzystać z toalety (i tu też pomagamy osiągnąć pełną samodzielność. Wpadki mogą się zdarzyć każdemu, dlatego w szatni czekają ubrania na zmianę).

Rodzice nie powinni:

  1. straszyć dziecka przedszkolem („Nie umiesz siusiać do nocniczka? Zobaczysz, w przedszkolu inne dzieci będą się z ciebie śmiały”);
  2. zostawiać przygotowań na ostatnią chwilę. To furtka do nerwów, które udzielą się dzieciom;
  3. przyprowadzać dziecka do przedszkola w ostatnim momencie przed zajęciami, bo pośpiech rodzi stres;
  4. zaglądać po pożegnaniu do sali, żeby sprawdzić, czy dziecko bawi się. Zaufaj opiekunom, poczujesz się lepiej;
  5. okazywać zdenerwowania czy rozdrażnienia w obecności dzieci;
  6. rozmawiać z opiekunem lub między sobą w obecności dziecka o jego zachowaniu, zwłaszcza tym negatywnym.
  7. wyrażać braku spójności w komunikatach do dziecka. Kiedy mama i tata mają takie samo zdanie – dziecko czuje się bezpiecznie.

Jeśli pierwsze dni w przedszkolu są trudne, pamiętaj, aby:

  • nie przedłużać pożegnań i nie roztkliwiać się przy dziecku;
  • nie zabierać dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to chociaż raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić;
  • początkowo odbierać dziecko wcześniej i stopniowo wydłużać jego pobyt;
  • zapewnić dziecko, że wrócisz po nie, podając porę przybycia, np. po obiedzie. Niezwykle istotne - jest spełnianie tych umów od samego początku. To budzi zaufanie i dziecku łatwiej rozstać się z rodzicem, który każdorazowo przychodzi po niego w ustalonym czasie;
  • jeśli to możliwe przez początkowy okres nie przychodź po dziecko jako ostatni;
  • zadbaj o wygodne ubranie dziecka. Pozostaw w szafce w szatni dodatkowe ubrania na zmianę;
  • nie zmuszaj dziecka do tego by zawsze  od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. Z czasem maluch sam zacznie opowiadać o swoich przeżyciach;
  • warto nawiązać kontakt z wychowawcą grupy. Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym, jak dziecko zjadało posiłek, jak się zachowywało, jak radzi sobie podczas zabaw z rówieśnikami;
  • w żadnym wypadku nie straszmy dziecka przedszkolem;
  • korzystaj z pomocy kadry wychowawców. Mamy opracowane i sprawdzone metody, których stosowanie w domu i w przedszkolu pomoże dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości.


Adaptacja to kluczowy moment pomyślnego wejścia w przestrzeń przedszkolną, która otwiera jeden z ważniejszych etapów w rozwoju małego człowieka. Rozpoczyna się wówczas „złoty okres” w rozwoju dziecka. To właśnie wtedy obserwujemy największą ilość okresów sensytywnych, otwartość na wprowadzanie i utrwalanie dobrych nawyków oraz naturalną otwartość człowieka na zdobywanie podstawowych kompetencji społecznych. Dobrze wykorzystany okres przedszkola gwarantuje większe powodzenie dydaktyczne i osobowe w przyszłości.


Nasze nauczycielki dokładają wszelkich starań, by czas adaptacji przebiegał w radosnej i serdecznej atmosferze. Rozpoczynają od powitania dzieci przy drzwiach, pocieszają stęsknionych, a wewnętrznym opanowaniem wprowadzają stopniowo spokojną atmosferę, by przygotować grupę do czekających je zajęć. Regularny, powtarzalny plan dnia, również buduje poczucie bezpieczeństwa oraz wyznacza moment powrotu rodzica, na który dzieci spokojnie oczekują. Uśmiech pani, zajęcia poranne i ruchowe, śpiewanie, rysowanie oraz codzienna dawka zabawy na świeżym powietrzu - to tylko niektóre z elementów sprawiające, że dzieci z radością spędzają czas w naszym przedszkolu.

Natalia Biedka
Wicedyrektor Przedszkola ZDRÓJ